1Sarau na remo: na voz, a vezRito de Passagem contemporâneo: ensino médio índice de autoresíndice de assuntospesquisa de trabalhos
Home Pagelista alfabética de eventos  

Anais do Primeiro Colóquio Internacional Culturas Jovens Afro-Brasil América: Encontros e Desencontros


ISBN 978-85-60944-38-5 versão on-line

Resumo

SILVA, José Carlos Gomes da. Rap, a trilha sonora do gueto: um discurso musical no combate ao racismo, violências e violações aos direitos humanos na periferia. In Anais do 1o. Colóquio Internacional Culturas Jovens Afro-Brasil América: Encontros e Desencontros Anais do Primeiro Colóquio Internacional Culturas Jovens Afro-Brasil América: Encontros e Desencontros, 2012, São Paulo (SP) [online]. 2012 [citado 19 Abril 2024]. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000132012000100020&lng=pt&nrm=iso> .

I focus in this article musical production of different groups of rap that they act in the periphery of the city of São Paulo. Rap music questions the breaking to the human rights in the outlying areas. I analyze the phenomenon in the context of the democratization of the country when then the violence undertaken for paramilitary groups assumed alarming ratios. In middle of years 1990 the quarters of the Capão Redondo, Jardim Ângela and Parque Santo Antonio had received the sad nickname from "Triangle of the Death". Since this time rapperscomes using music as instrument of combat to racism and the violence. The study it is part of a ampler project of research, The Capão Redondo in the voices of the adults and young, financed for the FAPESP.

Palavras-chave : urban segregation; rap music; human rights; young culture; popular music.

        · resumo em português     · texto em português     · pdf em português